Yoga
Yoga för alla
 

Fråga

Jag brukar bli yr när jag gör övningar då man ska böja sig bakåt "backbends". Varför blir det så tror du? Och vad jag kan jag göra åt det? /Diana

Svar

Om du blir yr/illamående så kan det vara fråga om ett innerörsproblem eller ett tryck på inre organ, men eftersom du bara nämner yrsel så fokuserar jag på det. Är det "vanlig" yrsel, med att det svartnar för ögonen och man förlorar balansen, så kan det bero på många saker.

 

Det första du ska kolla upp är att du inte tränar vid fel tillfälle med hänsyn till när du åt senast. Man får varken vara mätt eller hungrig. Det kan vara nog så svårt att hitta den rätta balansen där! Man ska dricka innan, men inte för mycket och inte under passet, (med undantag för om man gör Bikramyoga då man dricker kontinuerligt under passets gång). En annan sak att tänka över är om problemet uppkommer vid en viss tid under menstruationscykeln. Många kvinnor har problem med just bakåtböjande övningar då.

 

En annan orsak kan vara att kroppen inte är fullt ut redo för bakåtböjningen. Om höftmuskulaturen och axlarna inte är uppvärmda/tillräckligt flexibla blir ansträngningen för stor och man tenderar att lägga belastning på nacken vilket hindrar andningen. Att mjuka upp/öppna upp höftens muskulatur är avgörande för en flexibel kropp och speciellt viktigt i bakåtböjningar. I den här artikeln ser du tre bilder som visar mycket bra höftöppnande rörelser.

 

Övre delen av ryggraden måste också aktiveras i bakåtböjningen. När man har kommit åt och mjukat upp övre delen av ryggraden (ovanför midjan och under skulderbladen) så får man lättare att andas i bakåtböjningen. Syrebrist kan också ge upphov till yrsel. I en bakåtböjande rörelse trycks ryggraden mot lungorna och andningen blir tyngre. Gå aldrig längre i övningen än att du kan andas hela tiden. Här ser du exempel på hur du på ett enkelt sätt hemma, med redskap, kommer åt övre delen av ryggen, utan att belasta nacken och du behöver inte vara rädd att falla.

 

Hoppas något av detta hjälper! Bakåtböjningar är så sköna och energigivande och är inte något man vill (eller bör) utesluta ur sin träning.

 

Lena

 


 
Kommentarer
 
 
Diana  
 

Tack för dina tips

I så fall tror jag att det är axlarna som spökar för dom är ofta stela. tAck för bilderna, kan du tipsa om några övningar för axlar och övre rygg?

Tack på förhand

 
Lena  (www.yoga-guiden.se)
 

Hej Diana!

Ursäkta att jag återkommer så sent. En miss i meddelandefunktionen.

Jag lämnar ett utförligt svar i nästa vecka, och då lägger jag in det i bloggen så att du förhoppningsvis inte missar det.

Har du frågor får du gärna maila mig på:

lena.rising@googlemail.com

Lev väl!
Lena

 
Priya  (www.facebook.com/profile.php?id=100003445648389)
 

Johanna: Men ge5 till ve5rdcentralen! Det kan ju vara lunginflammation. Och ja, jag var ett klent barn. Nej de5, men jag hade astma ne4r jag var liten och de5 fanns inte samma ff6rebyggande meicidner som finns idag plus att jga var mycket se4mre de5 se5 varje ge5ng jag fick en riktig ff6rkylning se5 fick vi e5ka till sjukhuset. Tills jag var typ nio fick jag sova f6ver. Efter det re4ckte det med att ge5 in och andas in massa meicidner. Jag tror sista ge5ngen jag gjorde det var ne4r jag var typ tjugo. Nu ke4nner jag inte av det ff6rutom ne4r jag e4r sjuk de5 jag fe5r proppa i mig massa meicidner, men som tur e4r slipper e5ka till sjukhus.A:c5h fy fan! Alltse5 det hade jag nog aldrig klarat. Varff6r gjorde dom det? Och ja, antingen ett mjukare band eller inte spe4nna e5t det se5 je4vla he5rt. Man fe5r ju klaustrofobi.Och tack!Skre5llan: Det le5ter inte helt fel du! Och tack! (Och tack igen, men...varff6r vill du gf6ra en ;) de4r? Det framge5r ju att du skojar e4nde5. Alltse5 menar inte att vara dryg. c4r genuint nyfiken)

 
Lida  (www.facebook.com/profile.php?id=100003446417088)
 

ah vad roligt, du kmeomr alska den! tank bara pa att storlekarna ar ganska stora, jag har XXS i min och ar ju vanligtvis XS/S. jag minns inte alls for jag bestallde min nar jag var utomlands men har for mig att den kom bara nan vecka efter kanske. inte for lang tid alltsa!

 
Saviodanglish  (www.facebook.com/profile.php?id=100003446398154)
 

ahh, tacktacktack! beste4llde den i fdreags och sitter och ve4ntar pe5 den hela tiden. te4nkte bara kolla hur le5ng tid det tog innan du fick din? tog det f6verdrivet le5ng tid? http://gxziyk.com [url=http://rfqaeicv.com]rfqaeicv[/url] [link=http://pnmtukgn.com]pnmtukgn[/link]

 
Deritha  (www.facebook.com/profile.php?id=100003452874255)
 

hejsan! jag betalade den health insurance comparehealthinsur.com galge med har leverans att den snyggt man e4r mig aetgfivn bara levitra free trial of heliomeds.com buy levitra viagra och skitbra runt fick life insurance policies bestlifeinsurpolicy.com insurance insurance term life life de4r. ff6r online inpackad ockse5! efterkostnad) 500+ ingen (alltse5

 
Ny kommentar 
 
* = Obligatoriskt fält

* Ditt namn:   


Din webbplats: (frivillig)


* Kommentar:   


* Ange bokstäverna/siffrorna i bilden

 

 
  < Tillbaka till frågor/svar
 
 
 
Om frågan/svaret
Datum: 2009-11-26
Taggar:  Yoga Bakåtböjningar och yrsel Höftöppnande rörelser Bakåtböjning med redskap
Kategorier:  Yogaträning Yogaövningar
Antalet visningar:  10428