Yoga
Yoga för alla
 

Fråga

Hej! Finns det ngn övre åldersgräns för att börja med yoga? Är mkt otränad o ovig men kanske skulle detta vara ngt för mig? tacksam för svar. B

Svar

 

Det finns absolut ingen övre åldersgräns. Tvärt om skulle jag säga att ju äldre, stelare och ovigare man är desto positivare effekt kommer yoga att ha i kroppen. Så, svaret på frågan är: ja, yoga är absolut något för dig! Är man ung, frisk, stark och har kvar kroppens naturliga mjukhet och vighet så kommer man kanske inte att känna så mycket av yogan. Det är just för oss som är äldre och stelare som yoga har så fantastisk effekt.

 

När man är äldre/stel/skadad är det däremot extra viktigt att lyssna på kroppens signaler. Man måste känna sina svagheter och begränsningar och vara lyhörd för eventuell smärta. Allt detta är betydligt viktigare när man blir äldre, än för den friske och vige 20-åringen. Att upprätta ett samspel och kommunikation mellan kropp och tanke är själva grundprincipen i yoga. (Yoga betyder just förening av kropp och tanke). Egentligen är denna princip lika viktig om man är 20 eller 60, men om det brister i kommunikationen mellan kropp och tanke är konsekvensen för en 20-åring mindre allvarlig än för en 60-åring.

 

Läraren kan se om man har ställt upp kroppen rätt eller fel inför en övningen, och korrigera om det behövs. Men tänk på att läraren inte kan känna in vad som händer i din kropp - det kan bara du. Det kan inledningsvis tyckas jobbigt att själv ha ansvaret för vad som händer i ens kropp, men det är så yoga fungerar.  

  • Ha som grundtanke att gör det ont så är det fel. Tänk på kroppen som om den var gjord av plast. Plast kan man forma med lätta mjuka böjningar, men böjer man för hårt och kraftfullt så går den sönder på sin svagaste punkt.
  • Uppvärmning är viktigt!
  • Om man har en gammal skada eller annan svag punkt i kroppen måste man ha det i åtanke.
  • Var också noggrann när du utövar yoga. Gå långsamt in i positionen, men håll gärna övningen länge om det känns rätt.
  • Tänk på att yoga inte är fråga om att göra en övning perfekt. Det är inte fråga om att prestera eller tävla. Det är fråga om att ge kroppen den stretch och avslappning den behöver.
  • Yoga är individuellt. Du måste själv bedöma om en övning känns rätt eller fel för dig. 
  • Att böja ryggraden är speciellt givande för äldre eftersom framför allt ryggraden blir stel med åldern. Så har du inga skador som hindrar det så gör både framåt och bakåtböjningar.
  • När man blir äldre tenderar muskler att tappa sin kraft, så det är inte dumt att kombinera yoga med lite styrketräning. 

Jag bifogar en härlig och positiv artikel om yoga för äldre. Bilderna hoppas jag fungera som inspiration som visar att yoga är för alla - oavsett ålder - och inte som en indikation på vad man ska sträva efter.

 

Lev väl!

 

/Lena


 
Kommentarer
 
Inga kommentarer registrerade.
 
Ny kommentar 
 
* = Obligatoriskt fält

* Ditt namn:   


Din webbplats: (frivillig)


* Kommentar:   


* Ange bokstäverna/siffrorna i bilden

 

 
  < Tillbaka till frågor/svar
 
 
 
Om frågan/svaret
Datum: 2009-12-11
Taggar:  Yoga för äldre Fördelar med yoga för äldre Att tänka på för äldre
Kategorier:  Yogaträning Yogaövningar
Antalet visningar:  6013