Yoga
Yoga för alla
 

Baby Yoga


Jag gick under många år hos en Feldenkrais-terapeut för att få hjälp med rygg- och nackproblem. Grundstommen i Feldenkrais metoden är att hjälpa oss hitta tillbaks till vårt urpsrungliga, korrekta rörelsemönster - det vi föds med.

När jag för ca ett år sedan fick en ny liten systerdotter var det därför speciellt intressant att följa hennes rörelseutveckling efter hand som hon lär sig nya saker; sitta, krypa, stå och gå. Dessa små liv har på helt naturlig väg en korrekt och hälsosam kroppsbelastning.

Eftersom de ännu inte utvecklat muskler som kan kompensera för dålig balans och felaktig kroppsbelastning så måste barnet hela tiden hålla kroppen välbalanserad. När de ställer sig upp på osäkra ben fungerar bäckenbenet som en tyngdfördelare. De vickar försiktigt hit och dit tills de har höften belägen precis i mitten för att kunna balansera upp hela kroppen. Höft, ryggrad, nacke och huvud i en fin, rak enhet där alla delar stödjer upp varandra.

Detta till skillnad från hur vi rör oss som vuxna. Någonstans på vägen tappar man känslan för att “stapla” benen ovanpå varandra. Vi kan (dessvärre) sitta och stå i alla möjliga ohälsosamma ställningar och ändå hålla oss upprätta. Ställningar som ger snedbelastning, och är ett stressmoment för muskulatur, senor och ligament. Man kan kasta ett öga på kollegan vid sidan om och vanligen ser men en kutig rygg som hänger över skrivbordet, och huvudet framskjutet som en örn - tyvärr mycket vanligt - inte undra på att så många lider av ryggproblem.

“Sluta upp med att hänga i ligamenten!”, fick min Feldenkrais-terapeut påminna mig så gott som varje gång. I stället för att balansera upp kroppen i en rak fin linje där benen bär upp varandra, så tenderar man att “hänga i ligamenten” och belasta hela kroppen, benstruktur, och alla mjukdelar på ett felaktigt sätt och som förr eller senare leder till problem.

Jag påminns om allt detta när jag studerar min lilla systerdotter och jag kan varmt rekommendera rörelsestudier av barn för att påminna sig själv om hur man bör balansera upp sin  kropp.

 

Bifogar ett foto på den lilla älsklingen i en fin Padangusthasana (big toe pose)

 

Padangusthasana

 

Och inte bara rörelsemönstret, utan också hur små barn har kvar en naturlig stretch-rutin som de utför flera gånger om dagen. Det är härligt att se mjukheten de har i sina kroppar - och härligt att veta att vi med yoga kan behålla denna mjukhet livet ut!  

 

Yoga på för livet och hälsan! :-)

 - Lena

 
Kommentarer
 
 
Latisha  (cqyeeuctwc.com)
 

You can always tell an expert! Thanks for cogntiburitn.

 
Fidelia  (gcsjotmw.com)
 

Frankly I think that's <a href="http://yfxojgyakl.com">abulostely</a> good stuff.

 
Lalaine  (kcbgfd.com)
 

Articles like these put the consumer in the driver seat-very imopntart. http://xixysu.com [url=http://lunmsfoozia.com]lunmsfoozia[/url] [link=http://snudwvs.com]snudwvs[/link]

 
Ny kommentar 
 
* = Obligatoriskt fält

* Ditt namn:   


Din webbplats: (frivillig)


* Kommentar:   


* Ange bokstäverna/siffrorna i bilden

 

 
  < Tillbaka till blogg
 

 
 
Om blogginlägget
Datum: 2011-05-23
Taggar: Baby yoga Feldenkrais Yogalärare
Kategorier:  Yoga och hälsa Yogaträning Yogaövningar
 
     
 
 
Senaste blogginläggen