Yoga
Yoga för alla
 

Jul och yoga

Detta känner jag igen mig i år efter år: i stället för att ha en lugn och trevlig samvaro med familj och vänner har man en ändlös lista på allt som ska göras med att julhandla, dekorera och resa. Planen är att det ska bli den perfekta julen, men slutar ofta med att man mår dåligt och känner sig illa till mods.

 

Vintervila

 

Inom kinesisk medicin och filosofi så är anledningen till detta att ett aktivitetsfullt schema under vinterns mörka, kalla månader inte är i harmoni med naturens cykler. Vintern ska i stället användas till att lagra energi och ett bra sätt är att utöva yoga, (eller tah chi, qigong, promenader).

 

Prova att ägna ett yogapass till att bara göra sittande övningar som du, passivt, håller under ett par minuter. Gör alltså inga avancerade övningar utan bara sådana där man kan djupt och länge sjunka in i övningen. Det känns kanske inte så mycket inledningsvis, men det ger näring och energi åt kroppen och sinne. Dessutom har det en djup påverkan på muskler, bindvävnad och leder.

 

Alternativt kan du göra de sittande övningarna före och efter ditt vanliga pass. Oavsett vad

kommer du att märka att om du kan hålla dessa positioner i 3-5 minuter så kommer det att ha en märkbar effekt på kroppens elasticitet.

 

Frusen skönhet

 

Här hittar du en sekvens av sittande övningar som jag själv använder mig av, men det behöver inte vara mer avancerat än att man gör sina vanliga sittande övningar och använder kuddar som hjälpmedel för att kunna slappna av och hålla övningen länge.

 

Njut av din yoga-jul!

Namaste
Lena

 
Kommentarer
 
Inga kommentarer registrerade.
 
Ny kommentar 
 
* = Obligatoriskt fält

* Ditt namn:   


Din webbplats: (frivillig)


* Kommentar:   


* Ange bokstäverna/siffrorna i bilden

 

 
  < Tillbaka till blogg
 

 
 
Om blogginlägget
 
     
 
 
Senaste blogginläggen