Yoga
Yoga för alla
 

Månadens övning Dwi Pada Viparita Dandasana

Dwi pada viparita dandasana är en fantastisk energigivande övning. Det är också en kraftfull och dynamisk övning som kräver både styrka och flexibilitet.

Förutsättningar för att utföra yoga övningen: 

För att ge sig i kast med övningen måste man först känna sig helt säker i att gå upp i Urdhva Dhanurasana med raka armar och kunna utföra huvudstående (Sirsasana) utan problem.

 

Kontraindikationer på yoga övningen:

Man ska inte utföra övningen om man har problem med vrister, nacke eller rygg.

 

Steg-för-steg

1) Förbered som för att gå upp i Urdhva Dhanurasana: ligg på rygg med fötterna på golvet och hälarna under knäna. Fötterna ska placeras lite bredare än höftbredd.


2) Pressa handflatorna mot golvet, (med fingrarna riktade mot axlarna och i samma bredd som axlarna). Lyft huvud och axlar från marken. Placera huvudet på golvet (toppen av huvudet) mot mattan. För att inte komprimera nacken ska axlarna roteras neråt så att det blir en sträckning mellan axlar och huvud.

 

Luta huvudet mot marken

Placera toppen av huvudet på golvet

 

På en utandning tar du en hand och för den förbi örat mot huvudets baksida. Kroppsvikten ligger nu på den underarmen. Gör samma med andra armen och knäpp händerna bakom huvudet.

 

För ena armen förbi örat och lägg underarmen mot marken

För en hand i taget förbi örat och knäpp händerna bakom huvudet 

 

3) Med händerna knäppta bakom huvudet kan man nu lägga tyngdvikten på armbågarna och lyfta bröstkorgen och huvudet från golvet. Skydda axelleden från för mycket tyngd och översträckning genom att distribuera kroppsvikten jämt mellan armbågar och vrister och genom att inte placera armbågarna utanför axelbredd, (armbågarna ska alltså vara i max axelbredd).

  

4) Om man vill kan man förbli i denna position med benen böjda, men om kroppen känns stabil så gå sakta utåt med fötterna, i riktning från kroppen, och sträck på benen. Om du kan så tryck fotsulorna mot marken för att på så vis lyfta bröstkorgen och höfterna högre.

Gå utåt med fötterna

Gå sakta utåt med fötterna och sträck på benen 

 

 

 

Dwi Pada Viparita Dandasana

Den fulla övningen 

 

5) För att komma ur positionen: gå med fötterna tillbaks under knäna. Balansera på huvudet och för tillbaks händerna till golvet bredvid öronen. Skjut ifrån med händerna för att lyfta huvudet, för hakan mot halsen och rulla ryggen neråt, tillbaks på mattan, höften sist. Ligg kvar tills andningen åter är lugn. Om du vill för knäna mot bröstkorgen för att sträcka ut ryggraden.

 

 

Känner man sig säker med att utföra Dwi Pada Viparit Dandasana, kan man prova övningen med ett ben, Eka Pada Viparita Dandasana. 

 

Eka Pada Viparit Dandasana 

Eka Pada Viparita Dandasana

Fördelar med yoga övningen

Dwi pada viparita dandasana och eka pada viparita dandasana är en fantastisk bakåtböjande stretch som kan motverka ryggproblem i framför allt nedre delen av ryggen. Den stärker benen, sätesmuskulaturen rygg och armar. Spänningar som hålls i höftböjarmuskulaturen, nedre delen av ryggen och i axlarna lättas upp.

 

Den är, som bakåtböjningar generellt sett, humörhöjande och energigivande, sinnet och tankegångarna rensas från negativa strömningar. Livskraften, prana, förhöjs!

 

Avsluta gärna med att ligga på rygg och dra dina böjda knän mot bröstkorgen. Övningen det lyckliga barnet är också skön att göra efteråt. Jag brukar göra övningen mot slutet av ett pass för jag tycker den flyter väl in i savasana (död mans ställning) då man kan låta alla positiva effekter av övningen sjunka in medan man sjunker djupare in i avslappningen.

 

Namaste

Lena 

 

 
Kommentarer
 
 
Anna  
 

Hej Lena

Jag gjorde det!!! :)
Tack så jätte mycket för hjälpen, det var kul att komma in i en ny asana.

Jätte bra förklaring i hur man kommer in och ur Dwi Pada Viparit Dandasana.

Tack! :)

 
Lena  
 

GRATTIS!! Verkligen roligt att du lyckades!
Det ger en fantastisk kick att lära sig en ny asana. Och just denna övning är väl värd att lära sig för den är så skön, terapeutisk för kroppen och energigivande.
Mycket nöje med din nya övning! :)
Namaste!
Lena

 
Ny kommentar 
 
* = Obligatoriskt fält

* Ditt namn:   


Din webbplats: (frivillig)


* Kommentar:   


* Ange bokstäverna/siffrorna i bilden

 

 
  < Tillbaka till blogg
 

 
 
Om blogginlägget
 
     
 
 
Senaste blogginläggen