Yoga
Yoga för alla
 

Yin yoga

Yin yoga fokuserar på höftens bindvävnad, låren, bäckenbenet och nedre delen av ryggraden. Man utför alla övningar på golvet och man håller varje position mellan 3 till 5 minuter. Det är viktigt att var kan göra övningen med, för sin kropp, rätt intensitet, där man kan ligga/sitta bekvämt. För att komma i en bekväm position använder man kuddar, bolstrar, bälten och block.

 

Jag tränar dagligen höftöppnande övningar så jag trodde jag skulle ha ett lätt och skönt yin yogapass, men så var inte fallet. Även om man i början av en övning har hittat en skön ställning att ligga i så börjar det efter ett par minuter att kännas rejält i kroppen. Känns det för mycket eller fel så lättar man upp på intensiteten i stretchen.

 

Frågan är hur man kan avgöra när stretchingen känns rätt och när det man känner är fel eller för mycket. Vår lärare pratade mycket om smärtan man känner i stretchingen och hur man ska hantera den. Det är viktigt att man fokuserar på stretchen, på var den känns och hur den känns.

 

Angående "var" så ska stretchen kännas på rätt ställe för den aktuella övningen. Får man värk på ett orelaterat ställe, som i knän, nacke eller börjar känna av en gammal skada så är det en smärta man ska undvika.

 

Vad gäller "hur" så kan man generellt sett säga att känns smärtan som skarp, strålande eller elektrisk så är det nästan alltid fel. Är det en djup, dov och pulserande smärta är det nästan alltid rätt. Det är naturligtvis svårt att sätta ord på detta och var och en som utövar yoga måste lära känna sin egen kropp, lära sig att känna in vad för typ av smärta som är rätt och vad som är fel.

 

Ett annat sätt är att ha koll på andningen. Är andningen lugn och djup är man sannolikt rätt i övningen, och tvärt om, blir andningen ytlig och ryckig bör man lätta upp på stretchen.

 

Och slutligen; kan man vara stilla och avslappnad i övningen eller har man börjat vrida och vända sig, så är eventuellt obehagskänslan för stark.


Yin yoga var som sagt ett av de tuffaste yogapass jag gjort. Men också oerhört skönt och avslappnande. Efteråt känner man total avslappning, det pirrar i hela ryggraden och den känns levande. Vi avslutade med en stunds meditation, och jag har nog aldrig suttit så avslappnat och sjunkit in i meditation med sådan lätthet och självklarhet. En annan positiv aspekt med yin yoga är att det är lätt att göra hemma. Jag kommer att lägga upp ett avsnitt helt ägnat åt yin yoga och höftöppnande övningar så att du kan inkorporera allt eller lite av detta i din dagliga träning.

 

Namaste!
Lena

 
Kommentarer
 
Inga kommentarer registrerade.
 
Ny kommentar 
 
* = Obligatoriskt fält

* Ditt namn:   


Din webbplats: (frivillig)


* Kommentar:   


* Ange bokstäverna/siffrorna i bilden

 

 
  < Tillbaka till blogg
 

 
 
Om blogginlägget
 
     
 
 
Senaste blogginläggen