Yoga
Yoga för alla
 

Yoga – tips för hemmaträning

Varför är det så viktigt med hemmapass?

  • Det räcker inte att gå till en yogastudio en till två gånger i veckan - det ger inte tillräcklig kontinuitet i träningen. Daglig yoga av något slag är bäst för att upprätthålla det man lär sig, för att komma vidare och fördjupa sin kunskap om yogaövningarna och man kommer att få desto mer utbyte av träningen.   
  • När man gör yoga under ett hemmapass kan man jobba extra med övningar som man inte är bra på och behöver lägga ner mer tid på.
  • Man kan lägga den tid som behövs för att verkligen utforska varje yogaövning och känna in i kroppen vad som händer.
  • Man kan utveckla övningar som man är bra på till att bli ännu bättre. När man är redo kan man testa avancerade positioner som man ofta inte gör på yogaklasser.
  • Det finns en oändlig mängd övningar och variationer på varje övning - hemma kan man testa igenom en större repertoar, njuta variationsrikedomen och få uppleva att alla övningar har olika effekt i kroppen.
  • Sist men inte minst en mycket praktisk anledning till att göra yoga hemma. Alla lever vi mer eller mindre under tidspress idag. Med hemmapass har man i ett slag dragit ner på en massa onödig transporttid. Och inte behöver man mycket plats heller. Bara rulla ut mattan i ett rum där du kan få träna ostört.

 

Att göra yoga hemma behöver inte vara svårt

Anta en helt opretentiös och lekfull attityd. Ha inte ambitionen eller kravet att det ska vara ett helt pass på en och halv timme, men alla varianter och variationer. Se till att du får med någon typ av framåtböjning, bakåtböjning, och twist så att du har viss variation. Därutöver kan du bara leka dig fram - passa på att utforska övningarna på djupet. Gör övningar som känns bra för dig, eller som du är bra på och vill utveckla. Alternativt tvärt om: börja utforska svåra övningar som du vill bemästra; läs om dem och gör förberedande övningar.

 

 

Yoga med en kompis

Ett annat bra och kostnadsfritt sätt att både utvecklas och få nytändning är att kompisträna. Har du någon kompis som också gör yoga? Föreslå att ni tränar tillsammans någon dag. Ni kan lägga upp pass för varandra, då ni skiftas om att vara lärare. Dra fördel av varandras styrkor. Kanske är det något som du är bra på och kan lära ut till din kompis och tvärt om. Själv vågade jag efter många års yogaträning äntligen ge mig på huvudstående tack vare ett pass med kompisyoga.

 

 

Komplettera din hemmastudio med yogamaterial

Ett bra komplement till hemmaträningen och för att få nya insikter är att investera i böcker och/eller DVD. Antingen kan man välja att söka upp material som fördjupar kunskaperna man har i sin favorityogaform eller så kan man testa sina vingar och prova något helt nytt. Själv har just utflykter till andra yogaformer än mina invanda favoriter gett mig ovärderliga insikter och framsteg i träningen så mitt tips är att prova något som kan vara ögonöppnande och ge nytändning i träningen.

Njut och ha roligt med yogan

 

 
Kommentarer
 
 
Yogamatta  (www.alltomyogamatta.se)
 

Tack för tipsen, kommer att göra min yoga ännu roligare.

 
Ny kommentar 
 
* = Obligatoriskt fält

* Ditt namn:   


Din webbplats: (frivillig)


* Kommentar:   


* Ange bokstäverna/siffrorna i bilden

 

 
  < Tillbaka till blogg
 

 
 
Om blogginlägget
 
     
 
 
Senaste blogginläggen