Yoga
Yoga för alla
 

Yoga tips! Nyckeln till korsryggen

Jag kom att tänka på denna problematik för jag har den senaste tiden fått mycket frågor kring bakåtböjningar. Det utan tvekan största felet man tenderar att göra i bakåböjningar är att man spänner glutealmusklerna och därmed hindrar man sakralbenet/korsbenet att följa med i böjningen.

  

Anledningen till att man kniper åt med glutealmusklerna är att man har riktat hälarna inåt. Det är fel att rikta hälarna inåt! Ha hälarna riktade rakt bakåt (Urdhva Dhanurasana, Bhujagasana, etc) eller till och med utåt för att undvika att gluteusmusklerna låser korsryggen. (I Dhanurasana blir det i stället knäna man tänka på att inte rikta utåt.)

 

För att förtydliga: det är viktigt att man tänker på och utför  bakåtböjningar enligt detta upplägg. Inte bara för att det ska kännas bättre, eller för att man ska bli bättre på bakåtböjningar. Den viktigaste anledningen är (förstås!) för att det är det korrekta sättet att utföra övningarna, och om man låser korsryggen så kan skador uppstå.

 

Prova:

För att känna in skillnaden så lägg dig på golvet och rikta hälarna in mot varandra. Utan att man behöver göra något aktivt så känner man att glutealmusklerna har spänts åt, och detta hindrar korsryggen att följa med i övningen.

 

Prova sedan att rulla hälarna utåt, ifrån varandra. I detta läge är det t.o.m. svårt att spänna musklerna även om man aktivt försöker.

 

Som exempelövning kan vi ta Kobran:
Ligg på mage och förbered övningen noga med att rulla hälarna utåt, men korrigera också låren genom att se till att även de rullar utåt och ifrån varandra. Hela benet ska alltså följa med i den utåtriktade rullningen. Detta ger ryggraden fritt flow att följa med i övningen. När du nu lyfter kroppen så känner du att det inte finns någon låsning i nedre delen av ryggraden. Försök att inte spänna musklerna alls.

 

I lyftet så tänk även på förra veckans träningstips med att aktivera trapezius muskeln och skapa en lång sträckning av nacken - skapa utrymme mellan öron och axlar.

 

Lev väl, yoga på & njut av livet!

 

/Lena 

 
Kommentarer
 
 
Nina  (solhalsning.blogspot.com)
 

Tack snälla för dehär raderna! Du förklarar det svåra enkelt. Om Shanti!

 
Ny kommentar 
 
* = Obligatoriskt fält

* Ditt namn:   


Din webbplats: (frivillig)


* Kommentar:   


* Ange bokstäverna/siffrorna i bilden

 

 
  < Tillbaka till blogg
 

 
 
Om blogginlägget
 
     
 
 
Senaste blogginläggen